System of activities for local history from commemorative constructions

Authors

Keywords:

Commemorative buildings; national identity; local history.

Abstract

At work the main theoretical and methodological considerations underlying methodology for working with the memorial building in the 2nd cycle of primary education are presented. The aim is routed to propose unconventional ways of teaching local history, to achieve its link with the content of national history, taking into account the importance of historical sources to provide values education and strengthening national identity. Methods of theoretical and empirical level for defining the stages of the strategy educative and the main results of its implementation in schools of the 2nd cycle of primary education are used. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Melba Ojeda Veloz, Master in Sciences. Assistant Professor University of Camaguey. Cuba.

Referencias

Ávalos, V. (2003). La historia local: su contribución a la educación patriótica en los escolares del sector rural (tesis de maestría inédita). Instituto Superior Pedagógico “José Martí Pérez”. Camagüey. Cuba.

Castilla, A. (2001). El sistema de trabajo metodológico para la vinculación de la historia nacional en el segundo ciclo de la enseñanza primaria. En Temas Metodológicos de Historia de Cuba para Maestros Primarios, pp. 55-91. La Habana: Pueblo y Educación.

Colectivo de autores (1990a). Programas de sexto grado. La Habana: Pueblo y Educación.

Colectivo de autores (1990b). Orientaciones Metodológicas de sexto grado. La Habana: Pueblo y Educación.

Díaz, H. (2002). El proceso de enseñanza y aprendizaje de la Historia. La Habana: Pueblo y Educación.

Leal, H. y Rodríguez, J. A. (2001). Metodología de la enseñanza de la Historia de Cuba para la enseñanza primaria. p.21-27. La Habana: Pueblo y Educación.

Núñez, O. I. (2001). La enseñanza de la historia local un problema didáctico que no espera. Memorias (Guantánamo). Suplemento histórico del periódico Venceremos.

Quiala, L. R. y Vega, M. G. (2017). Actividades para fortalecer el vínculo entre la historia local y el desarrollo escultórico de Las Tunas en la formación del Comunicador Social. Opuntia Brava, 9(4). Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu

Published

2019-10-23

How to Cite

Ojeda Veloz, M., Justiz Guerra, M., & Argilagos Moreira, Z. (2019). System of activities for local history from commemorative constructions. Opuntia Brava, 11(4), 58–69. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/851

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)