The strategic talkative competition in the Military School Camilo Cienfuegos of Las Tunas
Keywords:
communication, talkative competitions, strategic talkative competition, formationAbstract
In the pre-university education like in the other ones, the integral formation of the students constitutes a medullary aspect. In this respect, to prepare them on the base of the development of the talkative competitions that they guarantee the domain and appropriate use of the maternal language, is defined like a task of first order for the educational ones. In such a sense, the necessity was pondered of developing the talkative competitions in the students of the Military School Camilo Cienfuegos, of Las Tunas, in function of the appropriate establishment of the communication student-student, student-professor and student-official. Therefore, the investigation had as objective to design shops for the development of the strategic talkative competition; also, it showed in a brief way a study on the development of the talkative competitions in these students, in their formation like official of the Revolutionary Armed Forces, for that which methods of the theoretical and empiric level were used that they contributed, in a general way, with the determination of the main outlined inadequacies, as well as with the systematizing, deepening, argument and interpretation of the obtained data, in function of obtaining an opportune solution to the problem. In turn, the proposed shops contributed with the development of the strategic talkative competition in the students of eleventh grade of the mentioned educational institution, that which propitiated the establishment of an appropriate communication among students, professors and official, as well as their integral formation.
Downloads
References
Calzado, D. (1998). El taller una alternativa de forma de organización del proceso pedagógico en la preparación del docente [Tesis de doctorado, Universidad de La Habana]. Cuba.
Canales, M. y Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics, 1(1), 1-47.
Domínguez, I. (2010). Comunicación y texto. Pueblo y Educación.
González, M. (2022). Estudio de las competencias comunicativas (verbales y no verbales), en ámbitos de formación de civiles y militares, considerando la interculturalidad [Tesis de doctorado, Universidad de Granada]. España.
González, V. (1988). Profesión: Comunicador. Pablo de la Torriente.
Guity, S. y Soriano, M. (2020). Evaluación de la competencia comunicativa de los docentes de la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán. International Journal of New Education. https://bit.lv/3wgFOQM
Hymes, D. (1971). Acerca de la competencia comunicativa. En Llobera et al. (1995). Competencia comunicativa. Documentos básicos en la enseñanza de lenguas extranjeras. EDELSA.
López, Y. (2020). La comunicación no verbal paralingüística en la formación de comunicadores competentes en la Escuela Militar Camilo Cienfuegos de Las Tunas [Tesis de pregrado, Universidad de Las Tunas]. Cuba.
Mata, D. B. y García, M. (2022). Desarrollo de competencias comunicativas en la formación de profesionales de Inglés. Referencia Pedagógica, 10(1), 121-133.
Ministerio de las Fuerzas Armadas Revolucionarias [Minfar]. (2019). Resolución Ministerial # 12/19. Autor.
Muschietti, M. (2019). La competencia estratégica como factor de influencia en el desarrollo de la competencia comunicativa. Universidad Católica Argentina.
Paz, M. F., Franco, J. E. y Palacios, Z. M. (2020). La competencia estratégica comunicativa en el aula de educación superior en la carrera de Agropecuaria. Journal of business and entrepreneurial studies, 4(1), 1-7.
Pinilla, R. (2018). Interlengua, competencia comunicativa y competencia estratégica: estrategias de aprendizaje. En Alexopoulou, Angélica (Coord.) (2018). Tendencias y líneas de investigación en lingüística aplicada a la enseñanza del español como lengua extranjera. Ediciones del Orto. España.
Prieto, R. I. (2020). Estrategia didáctica para desarrollar la competencia comunicativa en estudiantes del nivel básico del idioma japonés de una universidad nacional de lima [Tesis de pregrado, Universidad San Ignacio de Loyola]. Perú.
Roméu, A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. Pueblo y Educación.