From the phonological level of the language to oral reading: a necessary path
Keywords:
oral reading, phonological level, workshops, correctiveAbstract
This article aims to offer considerations related to the necessary treatment of oral reading from the phonological level of the language and is the result of the author's master's studies. Based on the dimensions and indicators designed from a cognitive, communicative and sociocultural perspective, which take the form of a system of workshops, students can receive corrective attention according to their needs in order to develop reading skills that will lead them to achieve effective reading. The proposal was applied in the Bachelor's Degree in Education, specializing in Spanish-Literature at the University of Las Tunas, where its relevance and feasibility were corroborated. It is flexible, since it can be applied at other teaching levels.
Downloads
References
Martí, J. (2009). La Edad de Oro. La Habana: Pueblo y Educación.
Montaño, J. R. y Abello, A. M. (2010). (Re)novando la enseñanza-aprendizaje de la lengua española y la literatura. La Habana: Pueblo y Educación.
Ponce de León, R. Á., Guerrero, J. y García, K. E. (2017). La composición escolar como instrumento de desarrollo del pensamiento desde los procesos de lectura y escritura. Opuntia Brava, 9(3), 68-78. Recuperado de https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/180
Porro, M. y Báez, M. (1984). Práctica integral del idioma español (primera parte). La Habana: Pueblo y Educación.
Rodríguez, L. (2010). Curso de lectura y comprensión. La Habana: Pueblo y Educación.
Roméu, A. (Comp.) (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Pueblo y Educación.