From the phonological level of the language to oral reading: a necessary path

Authors

Keywords:

oral reading, phonological level, workshops, corrective

Abstract

This article aims to offer considerations related to the necessary treatment of oral reading from the phonological level of the language and is the result of the author's master's studies. Based on the dimensions and indicators designed from a cognitive, communicative and sociocultural perspective, which take the form of a system of workshops, students can receive corrective attention according to their needs in order to develop reading skills that will lead them to achieve effective reading. The proposal was applied in the Bachelor's Degree in Education, specializing in Spanish-Literature at the University of Las Tunas, where its relevance and feasibility were corroborated. It is flexible, since it can be applied at other teaching levels.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altarriba, E. I. (2019). Lectura oral, ¿igual o diferente a lectura expresiva? Algunas consideraciones en torno a esta dicotomía. En Colectivo de autores Ciencia e innovación tecnológica, vol. III, capítulo Ciencias Sociales y Humanísticas. Las Tunas: Edacun.

Martí, J. (2009). La Edad de Oro. La Habana: Pueblo y Educación.

Montaño, J. R. y Abello, A. M. (2010). (Re)novando la enseñanza-aprendizaje de la lengua española y la literatura. La Habana: Pueblo y Educación.

Ponce de León, R. Á., Guerrero, J. y García, K. E. (2017). La composición escolar como instrumento de desarrollo del pensamiento desde los procesos de lectura y escritura. Opuntia Brava, 9(3), 68-78. Recuperado de https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/180

Porro, M. y Báez, M. (1984). Práctica integral del idioma español (primera parte). La Habana: Pueblo y Educación.

Rodríguez, L. (2010). Curso de lectura y comprensión. La Habana: Pueblo y Educación.

Roméu, A. (Comp.) (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2023-10-27

How to Cite

Altarriba Daudinot, E. I. (2023). From the phonological level of the language to oral reading: a necessary path. Opuntia Brava, 15(4), 281–291. Retrieved from https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1990

Issue

Section

Articles