Neuroeducation, an urgent discipline in the university teaching improvement
Keywords:
Neuroeducation, pedagogy, teacher improvement, universityAbstract
The study of Neuroeducation has been necessary at the present time, when the educational system of universities is being improved, in correspondence with today's circumstances. This new discipline has led to a different look at the teaching-learning process in higher education. The university degree courses which are studied at the Technical University of Babahoyo include different disciplines that are linked to the teaching of Neuroscience in its curriculum design. Nevertheless, it is necessary to perfect the integration of the contributions of this science with Pedagogy in the current educational practice. On this basis, this work aims to propose improvement courses on Neuroeducation for the professors of the Faculty of Health Sciences at the Technical University of Babahoyo, in order to favor their comprehensive professional training, based on the study of this discipline and its application in the pedagogical practice. For its elaboration, the methods of analysis-synthesis, induction-deduction, historical-logical and modeling were used. It can be extended to the rest of the university degrees at a national and international level, contextualized in the educational reality in which they are developed.
Downloads
References
Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid, España: Síntesis. Recuperado de https://www.sintesis.com
Camacho, G., Alemán, I. y Onofre, V. (2019). Neuropedagogía y su aporte a los niveles de aprendizaje. Opuntia Brava, 11(3), 273-279. Recuperado de https://opuntiabrava.ult.edu.cu/inex.php/opuntiabrava/article/view/811/837
Campos, A. (2010). Neuroeducación: uniendo las neurociencias y la educación en la búsqueda del desarrollo humano. La educación, 143(1). Recuperado de https://kdoce/wp-content/uploads/2017/10/DOC1-neuroeducación.pdf
Carvajal, R. (2020). Respuestas de las Universidades latinoamericanas ante la Neuroeducación y propuestas para su inserción en cursos de pre y postgrado en Venezuela (tesis doctoral inédita). Universidad Católica Andrés Bello, Venezuela.
García, A. (2017). Todo sobre la Neuroeducación: Qué es, para qué sirve, y cómo aplicarla en la escuela y en casa. Blog CogniFit Salud, Cerebro y Neurociencia. Recuperado de https://blog.cognifit.com/es/Neuroeducación-que-es-y-para-que-sirve/
González, F. y Mitjáns, A. (1989). La personalidad, su educación y desarrollo. Ciudad de La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Ley Orgánica de Educación Superior. Año II. Suplemento (2010). Quito, Ecuador: Editora Nacional.
Mora, F. (2013). Neuroeducación. Madrid, España: Alianza Editorial.
Mora, F. (2014). ¿Cómo funciona el cerebro? Madrid: Alianza Editorial.
Ocampo, J. (2019). Sobre lo neuro en la Neuroeducación: de la psicologización a la neurologización de la escuela. Sophia: Colección de la Educación, 26(1), 141-169.
Ortiz, E. (2018). Estudio exploratorio sobre la utilización del humor en el proceso de enseñanza- aprendizaje universitario. Transformación, 14(3), 343-359. Recuperado de https://scielo.sld.cu/pdf/trf/v14n3/2077-2955-trf-14-03-343.pdf
Suárez, A., Ramos, L., Sellan, V. y Parente, E. (2020). La motivación de los estudiantes de enfermería durante la docencia en el aula virtual. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria, 6(3). Recuperado de https://45.238.216.13/ojs/index.php/mikarimin/index
Torres, A. (2018). Aprender a aprender: lo que la neurociencia nos dice sobre el aprendizaje. Recuperado de Psicología y Mente. https://psicologíaymente.com/desarrollo/aprender-a-aprender
Torres, Y., Medina, E. y Carralero, L. (2019). El clima sociopsicológico en el proceso de enseñanza- aprendizaje. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 20(7). Recuperado de https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/06/sociopsicologico-ensenanza-aprendizaje.html
Vázquez, Y. (2018). El desarrollo de la competencia comunicativa a través de la superación postgraduada de docentes. Opuntia Brava, 10(2), 39-50. Recuperado de https://opuntiabrava.ult.edu.cu/inex.php/opuntiabrava/article/view/85/82