Emotional education in university classrooms, a challenge to reach
Keywords:
Emotional education, professional training, emotional skillsAbstract
This article reveals a pedagogical experience around the preparation of the students of the Nursing career of the University of Babahoyo for emotional education, in the face of the challenges that contemporaneity demands from professionals in their performance. For this purpose, the contributions of various authors on the subject are taken as a theoretical reference and, on this basis, a program for an elective course is proposed, based on the initial training of future professionals. Its conception is based on the state of the art of the investigated subject and then, from various methods and resources, students can develop skills in attending to emotional manifestations that can occur in the daily life of their work. The expected results will be positive, which will be seen in the acceptance by the student body, the active participation, the grades and the motivation achieved.
Downloads
References
Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis. Recuperado de http://www.redage.org/publicaciones/educacion-emocional-y-bienestar
Bisquerra, R. (2006). Orientación psicopedagógica y educación emocional. Estudios Sobre Educación, 11(2), 61–82. Recuperado de http://revista-academica.utb.edu.ec/index.php/pertacade/article/view/109
Bisquerra, R (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid, España: Síntesis. Recuperado de http//:www.sintesis.com
Bisquerra, R. (2019). Universo de emociones un material didáctico para la educación emocional. Cuadernos de Pedagogía, 409, 105–111. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7032086
Bisquerra, R. & Hernández, S. (2017). Psicología positiva, educación emocional y el Programa Aulas Felices. Papeles Del Psicólogo - Psychologist Papers, 37(1), 58. Recuperado de https://doi.org/10.23923/pap.psicol2017.2822
Buitrón, S. & Navarrete, P. (2008). El docente en el desarrollo de la inteligencia emocional: reflexiones y estrategias. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 4(1), 1-8. Recuperado de https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/8/159
García, I. Gallardo, J.-A. & López, F. (2019). La inteligencia emocional y la educación emocional en la escuela: un estado de la cuestión a través del análisis biométrico de la producción científica de Scopus. Dykinson. Biblioteca. Sevilla: Río. Recuperado de https://rio.upo.es/xmlui/handle/10433/7689
Gardner, H. (1995). Inteligencias Múltiples. Barcelona: Paidós.
Goleman, D. (1996). Inteligencia Emocional. Buenos Aires: Kairós.
Gómora Miranda, Y. Y., Hernández Silva, M. del C. & Salinas Chaparro, E. M. (2020). Acercamiento a la educación por emociones: una herramienta para mejorar el desempeño en los estudiantes de una institución de nivel superior. Revista de Desarrollo Sustentable, 4(febrero). Recuperado de https://www.eumed.net/rev/rilcoDS/04/educacion-emociones.html%0A
González, V., Castellanos, D., Córdova, M. D., Rebollar, M., Martínez, M., Fernández, A. M., Martínez, N. & Péiiz, D. (1995). Psicología para educadores. La Habana: Pueblo y Educación.
Lazarus, R. S. (1992). Emotion and Adaptation. In Contemporary Sociology (Vol. 21, Issue 4). Recuperado de https://doi.org/10.2307/2075902
Maslow, A. H. (1992). La amplitud potencial de la naturaleza humana. Cancún: Trillas. Recuperado de http://books.google.com
Mitjáns, A. & González, F. (1997). La personalidad, su educación y desarrollo. La Habana: Pueblo y Educación.
Verdesoto, J., Villacís, M. & Franco, X. (2019). Impacto emocional de la infidelidad en las relaciones de pareja. Importancia de su conocimiento para el psicólogo clínico. Opuntia Brava, 11(4), 349–361.
Vivas, M. (2003). La educación emocional: conceptos fundamentales. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 4(2). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41040202