LA EVALUACIÓN EDUCATIVA DE LA LENGUA ESPAÑOLA: PRINCIPALES PROBLEMAS EN LOS ESCOLARES DE LA EDUCACIÓN PRIMARIA EN LAS TUNAS
EDUCATIVE EVALUATION OF SPANISH LANGUAGE: KEY ISSUES IN PRIMARY SCHOOL EDUCATION IN LAS TUNAS PROVINCE
Resumen
El desarrollo de la lengua española es prioridad del sistema educacional en Cuba, prestándole mayor atención en la Educación Primaria, etapa donde el niño se inicia en el aprendizaje de las reglas del habla de nuestro idioma. Este artículo contiene un estudio referido a los errores más frecuentes que han cometido los escolares de esta educación en la asignatura de Lengua Española, para ello se estudiaron y compararon informes de operativos anteriores, artículos de lengua española; se consultó una muestra desde 2.º a 6.º grados, además analizamos los resultados obtenidos por Cuba en el Segundo Estudio Regional Comparativo y Explicativo de Latinoamérica. Se brinda una aproximación a las principales causas didácticas que originan los mismos y una propuesta de sugerencias metodológicas que contribuyen a la erradicación de esos errores del aprendizaje.
ABSTRACT
The development of the mother tongue is a priority in the National System of Education in Cuba, paying much attention to Elementary Education, due to the fact that children begin learning the rules for using the language in this stage of their lives. A number of assessing events take place to have a reliable knowledge of the level attained by the learners. Studies of the evaluation of the subjects of the curriculum in Elementary Education have been carried out in Cuba since 1995 up to present days. This article reveals a study referred to the most frequent language mistakes learners commit in Spanish Language subject, for this reason various reports, texts, articles of Spanish Language were studied and compared, a sample from 2nd to 6th grade was consulted, and other results obtained by Cuba in the Second Regional Comparative and Explaining Study of Latin America (SERCE). It also offers an approximation to the main didactic causes that lead them and a proposal of methodological suggestions that may contribute to the eradication of such learning mistakes.
KEY WORDS: National studies of prioritized subjects, evaluation/assessment, level of performance, cognitive error/mistake.