SPECIALIZED TUTORING AND MENTORING FOR PRE-SERVICE FOREIGN LANGUAGE TEACHER EDUCATION AT THE UNIVERSITY OF LAS TUNAS

SPECIALIZED TUTORING AND MENTORING FOR PRE-SERVICE FOREIGN LANGUAGE TEACHER EDUCATION AT THE UNIVERSITY OF LAS TUNAS

TUTORÍA DE CARRERA EN LA FORMACIÓN INICIAL DE PROFESORES DE LENGUAS EXTRANJERAS EN LA UNIVERSIDAD DE LAS TUNAS

Islaura Tejeda Arencibia1  

ABSTRACT
This paper summarizes the rationale for specialized tutoring and mentoring for pre-service language teacher education at the University of Las Tunas, Cuba. It is assumed that either academic tutoring and mentoring are forms of human activity that are designed according to the socio-historical characteristics of the context where they are implemented and that tutors and mentors become mediators between the content and students’ learning processes (Palacios 2006). It is acknowledged that there is a close connection among the contexts for tutoring and mentoring, the goals of pre-service teacher education, the integrating discipline, the stages of the tutoring and mentoring model throughout the pre-service program, and the students and tutors-mentors’ characteristics. So, this connection serves as the basis for the determination of specialized tutoring and mentoring model for pre-service foreign language teacher education that includes a content component, a process one and a personal component to generate an integrated and contextualized activity to favor students’ integral education as language teachers.
KEY WORDS: tutoring, mentoring, foreign language, teacher education
RESUMEN
El presente trabajo resume los fundamentos de la tutoría de carrera en la formación inicial de profesores de lenguas extranjeras en la Universidad de Las Tunas Cuba. Se asume que tanto la tutoría académica como la tutoría en la escuela de práctica son formas de la actividad humana que se diseñan de acuerdo con las características del contexto donde son implementadas y que los tutores se convierten en mediadores entre en contenido de la formación inicial y los procesos de aprendizaje (Palacios 2006). Se reconoce que existe una relación estrecha entre los diferentes contextos donde ocurre la tutoría, los objetivos de la carrera, la disciplina integradora del currículo, las etapas de tutoría y las características de los tutores y los estudiantes. Esta conexión sirve de base para el diseño de un modelo de tutoría de carrera que implica un componente cognitivo-instrumental-valorativo, uno procesal y uno personológico cuya interrelación genera una actividad tutorial integradora y contextualizada para favorecer la formación integral de los estudiantes como profesores de lenguas extranjeras.
PALABRAS CLAVES: tutoría de carrera, lenguas extranjeras, formación inicial

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