THE USE OF PORTFOLIOS AS AN INSTRUMENT OF SELF-ASSESSMENT IN THE TEACHING LEARNING PROCESS OF FOREIGN LANGUAGES
Dayana Almanza Garcés1 

Abstract
The present research came about as a result of the need to develop students' ability for self-evaluation in the Foreign Languages Major at the University of Las Tunas from the first year of their training courses.  Its purpose is to offer a set of procedures to introduce portfolios to enhance self-assessment and to contribute to the fulfillment of the goals established in the curriculum as well as to favor the students’ preparation to face their professional practice. In order to diagnose the students' specific needs and to elaborate the procedures suggested, different methods were used: analysis- synthesis to study the theoretical underpinnings of the process of self-assessment and the use of portfolios; observations, interviews and a survey to collect information about teachers' and students' attitudes and knowledge about self-assessment as well as some of its instruments. 
Key words: Foreign Languages, evaluation, self-assessment, portfolios

Resumen
La presente investigación surge como resultado de la necesidad de desarrollar habilidades para que el estudiante realice su autoevaluación del aprendizaje desde el primer año se du formación en la carrera Lenguas Extranjeras en la Universidad de Las Tunas. El objetivo de la misma es ofrecer un grupo de procedimientos para introducir los portafolios, como instrumento de autoevaluación, que permitirán perfeccionar el proceso de autoevaluación y contribuir al cumplimiento de los objetivos establecidos en el currículo así como favorecer la preparación del estudiante para enfrentar su práctica profesional. Para realizar el diagnóstico de las necesidades específicas de los estudiantes y para la elaboración de los procedimientos antes sugeridos, diferentes métodos fueron utilizados: análisis-síntesis para realizar un estudio sobre los fundamentos teóricos del proceso de autoevaluación y el uso de los portafolios; observaciones, entrevistas y encuestas para obtener información sobre las actitudes y conocimientos de profesores y estudiantes sobre la autoevaluación y sus instrumentos. 
Palabras claves: Lenguas Extranjeras, evaluación, autoevaluación, portafolios

Text complete

 

 

 

Información adicional