DEVELOPING ABILITIES TO ACHIEVE AN ACCURATE PRONUNCIATION IN THE STUDENTS OF 2ND YEAR OF FOREIGN LANGUAGES

DEVELOPING ABILITIES TO ACHIEVE AN ACCURATE PRONUNCIATION IN THE STUDENTS OF 2ND YEAR OF FOREIGN LANGUAGES
DESARROLLAR HABILIDADES PARA LOGRAR UNA CORRECTA PRONUNCIACIÓN EN LOS ESTUDIANTES DE 2DO AÑO DE LENGUAS EXTRANJERAS

Misdel Yorca Nieves1 
Héctor Martínez Santiesteban2
Reynier Rolando Cabrera Téllez3

ABSTRACT
The new model of Foreign Languages Department from Las Tunas University for the English language teaching has among their characteristics the differentiated preparation of the students in this level. This research plans to develop abilities to achieve an accurate pronunciation in the students of 2nd year of Foreign Languages. The proposal objective is to elaborate some exercises to give solution to pronunciation problems to achieve the end in the teaching of the foreign language: communication, and therefore, to achieve an excellence social communicator taking into account the social model that society requires. The study done give us a didactic conception for the development of abilities to achieve an accurate pronunciation, with the use of a phonetic map, to become familiar the students with the realization of a sound or sequence of simulated sounds, with the visual experience that give us this teaching aid. Besides, to express recognition and production of the simulated pronunciation in the English language at the word and speech level with reproductive and productive exercises and the listening training in the specific practice; to differentiate the different ways of the English language, specially, the British and North American, thus the students have the possibilities to evaluate the diversity of cultural elements present in the same tongue in many regions of the planet.
KEY WORDS: pronunciation, communication, communicative competence, communicative approach
RESUMEN
El nuevo modelo del Departamento de Lenguas Extranjeras de la Universidad de Las Tunas para la enseñanza de la lengua inglesa tiene entre sus características la preparación diferenciada de los estudiantes de este nivel. El artículo que se presenta planea desarrollar habilidades para lograr una correcta pronunciación en los estudiantes de segundo año de la carrera Lenguas Extranjeras. La investigación tiene como objetivo: elaborar ejercicios para dar solución a la problemática planteada, que propicien el objetivo final en la enseñanza del idioma extranjero: la comunicación, logrando de esta forma un comunicador social por excelencia en correspondencia con las exigencias del modelo social a que aspira la sociedad. El estudio realizado brinda una concepción didáctica para el desarrollo de habilidades para lograr una correcta pronunciación, con la utilización de un mapa fonético, al familiarizar a los estudiantes con la realización de un sonido o secuencia de sonidos simulados, con la experiencia visual que ofrece este medio de enseñanza. Además, expresar el reconocimiento y producción de la pronunciación simulada en la Lengua Inglesa al nivel de la palabra y del discurso con los ejercicios reproductivos y productivos y el entrenamiento auditivo en la práctica específica; diferenciar las diversas formas esenciales del idioma Inglés, especialmente, la británica y la norteamericana, para que los estudiantes tengan posibilidades valorativas de la diversidad de rasgos culturales presentes en la misma lengua en varias regiones del planeta.
PALABRAS CLAVES: pronunciación, comunicación, competencia comunicativa,  enfoque comunicativo

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