QUALITY MANAGEMENT IN THE MASTER’S DEGREE IN EDUCATION AT THE UNIVERSITY OF LAS TUNAS
GESTIÓN DE LA CALIDAD EN LA MAESTRÍA EN EDUCACIÓN DE LA UNIVERSIDAD DE LAS TUNAS
Danilo Arquímides Quiñones Reyna1 
Islaura Tejeda Arencibia2 

Abstract:
The present work is aimed at socializing the experiences of the process of self-evaluation, external evaluation and follow-up to the improvement plan of the postgraduate academic program: Master’s Degree in Education, which is implemented at the University of Las Tunas since 2011. For further development of this program, the results of the impact assessment were considered. They were obtained through the application of surveys, interviews and valuation scales to the declared social strata, with the intention of making the program more viable in the new context of the integrated university. This process of impact assessment also allows us to assume a more qualitative conception of the area of knowledge of the program, because it responds to the on-going professional development of in-service teachers and graduates of non-pedagogic majors who work as teachers in the university and the municipal university branches. Furthermore, the Program Management System is implemented to guarantee its sustainability, with a better insertion in the knowledge society.
Key words: self-evaluation, evaluation, learning, impact, improvement plan

Resumen:
El presente trabajo está dirigido a socializar las experiencias del proceso de autoevaluación, de evaluación externa y seguimiento al plan de mejora del programa académico de postgrado: Maestría en Educación, que se ejecuta en la Universidad de Las Tunas desde el año 2011. Para el perfeccionamiento del programa se consideraron los resultados de la evaluación de impactos, lo que se logró a través de la aplicación de encuestas, entrevistas y escalas valorativas a los estratos sociales declarados, con la intención de hacer más viable el programa en el nuevo contexto de la universidad integrada, lo que nos permite asumir una concepción más cualitativa del área del conocimiento del programa, al dar respuesta a la formación permanente y seguimiento a los profesores en ejercicio y a los egresados de las carreras no pedagógicas que se desempeñan como docentes en la propia universidad y los centros universitarios municipales; para el logro de este propósito se implementa el Sistema de Gestión del programa, lo que nos garantizará su sostenibilidad, con una mejor inserción en la sociedad del conocimiento.
Palabras claves: autoevaluación, evaluación, aprendizaje, impacto, plan de mejora

Text complete

 

 

 

 

Información adicional